Läger

Varför har vi läger? För att vi ska kunna utöka våra kunskaper så träffar vi några gånger per år personer ifrån andra karateklubbar för att kunna delge varandra kunskaper som vi har samlat på oss under året. Utöver vanliga träningsläger så hålls även ett graderingsläger varje termin. Under ett graderingsläger har man möjligheten att försöka höja sin grad.

Klubbarna i mellansverige turas i regel om att hålla i lägren, vanligast är att lägren hålls i Fagersta, Karlstad och Gävle. Det förekommer även läger på andra orter som t.ex. Stockholm och Ljusdal. Varje år hålls ett sommarläger i Malmö som varar en vecka, det avslutas med gradering för dan-grader.

Gradering

Vi har ett graderingssystem i karate med olika bältesfärger för olika grader, det lägsta är vitt bälte och det högsta är svart. Vi i Shotokanorganisationen har nio graderingar med ökad svårighetsgrad innan man får gradera på svart bälte. Det brukar ta cirka sex år av hård träning innan möjlighet ges att gradera på svart bälte. En svartbältesgradering tar cirka en timme och kräver stora fysiska och psykiska krav av individen. Vid gradering på alla nivåer får eleven uppvisa samtliga moment för en graderingskommitté bestående av en eller flera instruktörer som samtliga har svart bälte. Detta borgar för en hög kvalitet på våra elever.

Kommande läger

Läger med graderingsmöjlighet i Karlstad, 23-24:e maj, med Sensei Per Bergman 5:e dan och Sensei Dag Syversen 4:e dan. Graderingsmöjlighet från 6:e kyu upp till och med 1:a kyu.