Vad ger karate?

Motion-styrka-smidighet
Karate är mycket bra om du vill öka ditt välbefinnande, din kondition, styrka och smidighet samtidigt som ditt psyke utvecklas i en positiv riktning.

Harmoni
Karate är ett modernt sätt att må bra, en god livsstil.

Tävling
För dig som vill mäta dina krafter och vinna. Sverige har fostrat många Svenska-, Europa- och världsmästare.

Självförsvar
För dig som inte vill anfalla men väl kunna skydda dig och din omgivning.

Intagning och ålder

FKK tar normalt in nybörjare 2 gånger per år, i januari och september. Man får då provträna under 3 gånger innan man bestämmer sig om man skall börja eller ej. Normalt sker annonsering på hemsidan, i Fagersta-posten samt med affischer uppsatta i Fagerstahallen.

Man får börja träna under det år, som man fyller 8 år. I de lägsta åldrarna önskar vi att en vuxen/förälder är kvar under hela träningspasset. Vi tränar i Fagerstahallens karatelokal. Funderar DU på att börja träna karate så kom ner till vår träning och titta samt prata med instruktören.

Nybörjarträning

• Träningstider för nybörjare är 17:00 - 18:00 på onsdagar och fredagar.
  • Klädsel: I början duger träningsoverall, men senare tränar du i GI (vit dräkt).
  • Vid övriga frågor gällande nybörjarträning kontakta Bengt Karlsson, kontaktinformation finns under "Kontakta FKK".

Medlemsavgifter

• Aktiv medlem (Arbetande) 700 kr per termin
  • Aktiv medlem (Studerande) 500 kr per termin
  • Passiv medlem (Om man vill bidra till klubben även om man inte är aktiv) 100 kr per år

Instruktörer

• Huvudinstruktör Bengt Karlsson, Sandan
  • Tekniskt Ansvarig Stefan Thorbjörnsson, Sandan
  • Yvonne Englund-Karlsson, Sandan
  • Mats Åberg, Nidan
  • Shiro Biranvand, Nidan
  • Sam Biranvand, Shodan
  • Magnus Åström, Shodan
  • Michael Hellström, Shodan

Hur kan ett träningspass se ut?

Träningen är i stort uppdelad i tre moment: Kihon (grundteknik), Kumite (sparring) och Kata (form).

I vår klubb ser ett träningspass ut ungefär så här: En uppvärmningsdel där vi får igång blodcirkulationen och därigenom minskar risken för skador. Sedan tränar vi grundtekniker (Kihon) med blockeringar, slag och sparkar i luften. Man börjar med en teknik åt gången för att sedan öka antalet tekniker ju skickligare man blir.

Sedan tar sparringdelen (Kumite) över, där tränar man två och två och övar attacker och blockeringar med träningspartnern. I början är träningen styrd och man talar om vad man skall göra innan man utför det. När man tränat längre blir träningen mer och mer fri och den optimala delen kommer när man tränar fri sparring i maximal hastighet. Dock hela tiden med kontroll då vi inte tränar för att träffa varandra med våra attacker. Naturligtvis finns det en självförsvarsaspekt i vår träning, den flyter in som en naturlig del under all verksamhet i dojon.

Avslutningsvis så kör vi kata. Det är en fast form av blockeringar, sparkar och slag där man fightas mot tänkta motståndare i ett bestämt rörelsemönster. I princip förekommer alla tekniker från basicen i kata. I början är teknikerna och serierna enkla för att sedan bli svårare och svårare ju längre man kommer i utvecklingen.